Film
Billedkomposition Billedbeskæring Billedbeskæring - er den afstand som seeren/tilskueren oplever at kameraet har til motivet ○ Oversigtsbillede/supertotal- vi ser hele ”skuepladsen” ○ Totalbillede – vi kan hele mennesket eller flere i hel figur ○ Halvtotalbillede - dele af mennesket er udenfor billedet ○ Nærbillede – vi ser fx kun ansigt og skuldre ○ Supernærbillede – vi ser fx kun personens øje ○ Nakkeskud – personen ses bagfra ○ Ofte zoomes ind på et øje før flashback ○ Ofte zoomes ud fra øjet efter flashback Synsvinkel/perspektiv - hvorfra motivet er filmet - hvor kameraet er i forhold til det, der filmes - giver en oplevelse af hvem der ser ○ Frøperspektiv ▪ der filmes nedefra og op ▪ en person virker mere faretruende ▪ man ser op til en person ▪ hvordan et barn/dyr ser verden ▪ i reklameøjemed virker varen meget større og mere imponerende ○ Normalperspektiv ▪ viser en person i øjenhøjde ▪ det mest anvendte ▪ giver en neutral virkning ○ Fugleperspektiv ▪ der filmes oppefra og ned ▪ en person virker lille og måske bange ▪ en voksen ser ned på et barn ▪ kombineret med fuldtotal giver det et stort overblik ○ Objektivt kamera ▪ kameraet fungerer som vores øjne der betragter begivenhederne ▪ vi er tilskuere ▪ et kollektivt synspunkt ○ Subjektivt kamera ▪ kameraet viser, hvad en af personerne ser ▪ der filmes ofte over skulderen på den der ser ▪ et individuelt synspunkt Lag/rum ○ Forgrund – de billedelementer der er nærmest beskueren – forrest i billedfladen ○ Baggrund – billedelementerne der er bagerst, dybest i billedet ○ Mellemgrund – billedelementer der befinder sig mellem for- og baggrund |