Film


Billedkomposition

Billedbeskæring
Billedbeskæring - er den afstand som seeren/tilskueren oplever at kameraet har til motivet


○ Oversigtsbillede/supertotal- vi ser hele ”skuepladsen”
Totalbillede – vi kan hele mennesket eller flere i hel figur
Halvtotalbillede - dele af mennesket er udenfor billedet
Nærbillede – vi ser fx kun ansigt og skuldre
Supernærbillede – vi ser fx kun personens øje
Nakkeskud – personen ses bagfra
○ Ofte zoomes ind på et øje før flashback
○ Ofte zoomes ud fra øjet efter flashback


Synsvinkel/perspektiv
- hvorfra motivet er filmet
- hvor kameraet er i forhold til det, der filmes
- giver en oplevelse af hvem der ser

Frøperspektiv

          ▪ der filmes nedefra og op
          ▪ en person virker mere faretruende
          ▪ man ser op til en person
          ▪ hvordan et barn/dyr ser verden
          ▪ i reklameøjemed virker varen meget større og mere imponerende

Normalperspektiv

          ▪ viser en person i øjenhøjde
          ▪ det mest anvendte
          ▪ giver en neutral virkning

Fugleperspektiv

          ▪ der filmes oppefra og ned
          ▪ en person virker lille og måske bange
          ▪ en voksen ser ned på et barn
          ▪ kombineret med fuldtotal giver det et stort overblik

Objektivt kamera
          ▪ kameraet fungerer som vores øjne der betragter begivenhederne
          ▪ vi er tilskuere
          ▪ et kollektivt synspunkt

Subjektivt kamera
          ▪ kameraet viser, hvad en af personerne ser
          ▪ der filmes ofte over skulderen på den der ser
          ▪ et individuelt synspunkt

Lag/rum

Forgrund – de billedelementer der er nærmest beskueren – forrest i billedfladen
Baggrund – billedelementerne der er bagerst, dybest i billedet
Mellemgrund – billedelementer der befinder sig mellem for- og baggrund