Film
Dokumentarfilmens fem grundformer Den klassiske grundform ○ Filmen viser et problem – og giver ofte også en løsning ○ Klar og simpel historie og struktur ○ Alvidende fortæller ○ Voice-over stemme fortæller, hvad der sker ○ Billederne er mest illustrativ og viser bare helt enkelt, hvad der sker Den observerende grundform ○ Vi, beskuerne, må selv finde ud af, hvad filmen handler om ○ Vi er ligesom ”fluen på væggen” – der ser tingene, som de sker. ○ Ingen fortæller noget, ingen voice-over-stemme ○ Vi oplever blot den ”rå virkelighed” ○ Vi oplever bare livet, som hovedpersonen lever det, og de særlige øjeblikke Den poetiske grundform ○ Ingen rigtig historie ○ Fokus på sanselige og poetiske sider af virkeligheden - frem for konkret historie ○ Specielle billeder ○ Måske ingen hovedperson ○ Musikken eller særlige lyde er tit ekstra vigtige Den personlige grundform ○ Subjektivt fortalt: Instruktøren er ofte selv synlig i filmen – måske handler den endda om ham/hende selv ○ Brug af filmiske virkemidler: Filmen minder lidt om en spillefilm med særlige effekter ○ Filmen handler om en meget personlig historie ○ Vi kommer meget tæt på det private Den fiktive grundform ○ Ny slags moderne dokumentarfilm, dog med rødder i 1960erne ○ Filmen blander fiktion og fakta ○ Filmen bruger måske også tegnefilm, eller animation ○ Måske prøver den at genskabe noget, der ikke findes rigtige filmoptagelser af i virkeligheden (Kan også kaldes drama-dokumenter) ○ Filmen prøver måske at afsløre løgne |