Film


Filmtekniske virkemidler

Klipning
Overspring
          ▪ forkorte et tidsforløb, en lang rejse på få sekunder!
          ▪ forlænge et tidsforløb, voldsscenen el. eksplosionen varer lang tid!
Krydsklipning (parallelklipning)
          ▪ begivenheder der foregår på samme tid
          ▪ fx to børn leger på gaden – en bil nærmer sig i hastig fart……
Overtoning
          ▪ det ene billede forsvinder, mens det andet træder frem
          ▪ bruges til at vise fantasi, drøm, fremtid, flashback
Klipperytme
          ▪ er der lang eller kort tid mellem klippene
          ▪ fart og action – mange klip med korte mellemrum
          ▪ rolig og harmonisk – længere tid mellem klippene
          ▪ gammeldags, eftertænksom – lange klip!
          ▪ klipper man i takt til musikken
Morphing
          ▪ et billede ændres til et andet uden øjet kan nå at opfatte det
          ▪ fx et menneske til et dyr
          ▪ det skabes ved hjælp af computer

Lys
kan skabe forskellige stemninger. Derfor arbejdes ofte der med filtre, farvet lys, med skyggevirkning

Normalt naturligt lys - her bruges ikke spots
High-key lys – alt belyses for at kameraet kan bevæges frit
Low-key lys - lyslægning der er mørk i tonen, og som anvender skygger som virkemiddel
Fokus lys – der er noget i billedet man skal lægge mærke til

Lyd
Reallyd
          ▪ der naturligt hører med til billedet (replikker, fuglefløjt, motorlyd...)
          ▪ den optages sammen med filmen
          ▪ mundbevægelser passer derfor med billedet

Effektlyd
          ▪ der er med til at skabe stemning (underlægningsmusik)
          ▪ skabe el. forstærke særlige effekter
          ▪ slag, fald, slåskamp, en dryppende hane...
          ▪ lægges som regel på efter optagelsen
          ▪ musik skaber spænding, uhygge, romantik
          ▪ en fængslende melodi kan få folk til at huske varen

Speak
          ▪ en person der ser direkte ind i kameraet og fortæller/oplyser
          ▪ ingen el kun meget lidt baggrundslyd

Voice-over
          ▪ en stemme der er lagt på efter optagelserne
          ▪ vi ser ikke den der taler
          ▪ bruges i tegnefilm, reklamefilm
          ▪ kan skabe sammenhæng mellem billederne
          ▪ kan skabe en bestemt stemning

Off screen-lyd
          ▪ effektlyd
          ▪ et varsel om at noget vil ske (jungletrommer lyder, telefonen ringer..)

Musik
          ▪ skaber stemning, opmærksomhed og forventning
          ▪ kan få folk til at huske ”varen” senere

Jingles – et reklamespot har et slogan, tænk på BR – ”Ved du hvad det bedste er”!

Fortæller
Point of View - når kameraet optræder som en af de medvirkende personers øjne
Eksplicit fortæller - en tydelig tilstedeværende fortæller
Over the Shoulder Shot - når kameraet filmer flere personer. Man ser en person, der ser en person, der gør et eller andet. Det kan også være en person, der interviewer et offer

Kamerabevægelser
Panorering
          ▪ Sidebevægelser
          ▪ kameraet drejer vandret om sin egen akse
          ▪ svarer til man drejer hovedet og ser
          ▪ bruges ofte til at beskrive

Tilt
          ▪ bevægelse op el. ned
          ▪ kameraet bevæger sig lodret om sin egen akse
          ▪ en overraskende beskrivelse af person/ting

Zoom
          ▪ en bevægelse i kameraets optik
          ▪ man nærmer sig eller fjerner sig fra personen
          ▪ ændring af synsfelt

Håndholdt kamera
          ▪ kameramanden bevæger sig med kameraet
          ▪ kan give en fornemmelse af uro og tempo
          ▪ kan give skæve, flakkende og måske rystede billeder
          ▪ Kørsel, en dolly – kameraet anbringes på en vogn og kører med begivenheden