Film
Filmtekniske virkemidler Klipning ○ Overspring ▪ forkorte et tidsforløb, en lang rejse på få sekunder! ▪ forlænge et tidsforløb, voldsscenen el. eksplosionen varer lang tid! ○ Krydsklipning (parallelklipning) ▪ begivenheder der foregår på samme tid ▪ fx to børn leger på gaden – en bil nærmer sig i hastig fart…… ○ Overtoning ▪ det ene billede forsvinder, mens det andet træder frem ▪ bruges til at vise fantasi, drøm, fremtid, flashback ○ Klipperytme ▪ er der lang eller kort tid mellem klippene ▪ fart og action – mange klip med korte mellemrum ▪ rolig og harmonisk – længere tid mellem klippene ▪ gammeldags, eftertænksom – lange klip! ▪ klipper man i takt til musikken ○ Morphing ▪ et billede ændres til et andet uden øjet kan nå at opfatte det ▪ fx et menneske til et dyr ▪ det skabes ved hjælp af computer Lys kan skabe forskellige stemninger. Derfor arbejdes ofte der med filtre, farvet lys, med skyggevirkning ○ Normalt naturligt lys - her bruges ikke spots ○ High-key lys – alt belyses for at kameraet kan bevæges frit ○ Low-key lys - lyslægning der er mørk i tonen, og som anvender skygger som virkemiddel ○ Fokus lys – der er noget i billedet man skal lægge mærke til Lyd ○ Reallyd ▪ der naturligt hører med til billedet (replikker, fuglefløjt, motorlyd...) ▪ den optages sammen med filmen ▪ mundbevægelser passer derfor med billedet ○ Effektlyd ▪ der er med til at skabe stemning (underlægningsmusik) ▪ skabe el. forstærke særlige effekter ▪ slag, fald, slåskamp, en dryppende hane... ▪ lægges som regel på efter optagelsen ▪ musik skaber spænding, uhygge, romantik ▪ en fængslende melodi kan få folk til at huske varen ○ Speak ▪ en person der ser direkte ind i kameraet og fortæller/oplyser ▪ ingen el kun meget lidt baggrundslyd ○ Voice-over ▪ en stemme der er lagt på efter optagelserne ▪ vi ser ikke den der taler ▪ bruges i tegnefilm, reklamefilm ▪ kan skabe sammenhæng mellem billederne ▪ kan skabe en bestemt stemning ○ Off screen-lyd ▪ effektlyd ▪ et varsel om at noget vil ske (jungletrommer lyder, telefonen ringer..) ○ Musik ▪ skaber stemning, opmærksomhed og forventning ▪ kan få folk til at huske ”varen” senere ○ Jingles – et reklamespot har et slogan, tænk på BR – ”Ved du hvad det bedste er”! Fortæller ○ Point of View - når kameraet optræder som en af de medvirkende personers øjne ○ Eksplicit fortæller - en tydelig tilstedeværende fortæller ○ Over the Shoulder Shot - når kameraet filmer flere personer. Man ser en person, der ser en person, der gør et eller andet. Det kan også være en person, der interviewer et offer Kamerabevægelser ○ Panorering ▪ Sidebevægelser ▪ kameraet drejer vandret om sin egen akse ▪ svarer til man drejer hovedet og ser ▪ bruges ofte til at beskrive ○ Tilt ▪ bevægelse op el. ned ▪ kameraet bevæger sig lodret om sin egen akse ▪ en overraskende beskrivelse af person/ting ○ Zoom ▪ en bevægelse i kameraets optik ▪ man nærmer sig eller fjerner sig fra personen ▪ ændring af synsfelt ○ Håndholdt kamera ▪ kameramanden bevæger sig med kameraet ▪ kan give en fornemmelse af uro og tempo ▪ kan give skæve, flakkende og måske rystede billeder ▪ Kørsel, en dolly – kameraet anbringes på en vogn og kører med begivenheden |