Eventyr
Der findes to hovedtyper af eventyr: Middelalderens folkeeventyr og romantikkens og senere perioders kunsteventyr. Denne forskel er vigtig, da analysetilgangene er forskellige. Analysemodel til kunsteventyr Præsentationspunkter ○ Tekstens titel og forfatter ○ Tekstens udgivelsesår Genre ○ Hvad kendetegner et kunsteventyr? ○ Er det anderledes end folkeeventyr og hvordan? Litterær periode Kunsteventyr skrives i flere forskellige perioder; men de er ofte fra romantikken. Find ud af, hvilken litterær periode eventyret er skrevet i ○ Hvad var det for en tid (historisk) ○ Hvilke temaer skrev man typisk om? ○ Hvordan skrev man typisk? ○ Hvilke forfattere var kendte i perioden? Forfatter ○ Biografiske data om hans liv ○ Hans vigtigste udgivelser ○ Hvad han typisk skriver om ○ Hvad der karakteriserer hans måde at skrive på Komposition: ○ Ydre komposition – tekstens krop, hvordan har forfatteren typografisk ordnet teksten? ○ Indre komposition - brug Kontraktmodellen - Inddel fortællingen med en begyndelse, en midte og en slutning. Eventyrtræk Find de karakteristiske eventyrtræk/regler, der er repræsenteret. ○ Handlingsregler - klik for uddybning ○ Gentagelsesregler - klik for uddybning ○ Magi - klik for uddybning ○ Personregler - klik for uddybning ○ Persontyper - klik for uddybning Lav en karakteristik af personerne, og se om de kan betegnes som: helt, heltinde, hjælper, giver, modtager, modstander. – Brug aktantmodellen. ○ Miljø - klik for uddybning Konflikter, tema og budskab ○ Hvilke problemer, konflikter eller modsætninger optræder i handlingsforløbet? ○ Hvilke prøver, løfter, modstande, forbud, straffe, belønninger optræder i fortællingen? ○ Hvordan løses konflikterne, problemerne eller modsætningerne i fortællingen? ○ Hvilket perspektiv og budskab ligger der i fortællingens løsning? ○ Hvem er fortællingen blevet fortalt for, og hvad tror du, de har syntes om den? ○ Overvej hvordan eventyret rammer den voksne målgruppe – og børnemålgruppen. ○ Er der en morale i eventyret – fortæller eventyret dig, hvad der er rigtigt og forkert – hvad er den rette opførsel – hvilke egenskaber er positive? ○ Kan eventyret forstås billedligt – et menneskes indre rejse – et menneskes udvikling fra barn til voksen – kan slutningen tolkes som om at helt/heltinde bliver konge/dronning over sit eget liv? Perspektivering- Klik for uddybning |