Reklamer


Analysemodel til reklamefilm

Præsentation af reklamen
○ Hvem er afsenderen?
          ▪ stort el. lille firma - dansk el. udenlandsk
          ▪ hvilke produkter
          ▪ slogan, logo
○ Hvilket reklamebureau?
○ Hvad reklameres der for?
○ Hvilket medie er reklamen bragt i – og hvornår?

Genre/hensigt
○ Hvad er hensigten med reklamen?
          ▪ Kommerciel – med et formål, nemlig at tjene penge på dig!
          ▪ Ikke-kommerciel – informationskampagne, advarselskampagne, indsamling af penge til et velgørende formål…

Produkt og budskab
○ Hvad er den bærende idé?
○ EFU-modellen:
          ▪ E = Egenskaber – Hvilke egenskaber har produktet?
          ▪ F = Fordele – Hvad er fordelene ved disse egenskaber?
          ▪ U = Udbytte – Hvilket udbytte får forbrugeren af disse fordele?

Målgruppe/modtager
○ Hvem er reklamen henvendt til? (Mor, far, børnefamilier, studerende, karrierekvinden osv.)
          ▪ Demografi: Alder, køn, familiestatus, uddannelse, jobtype og indtægt.
          ▪ Geografi: Land, region, by og bydel.
          ▪ Aktiviteter: Hvad foretager de sig i forskellige situationer og på forskellige tidspunkter?
          ▪ Interesser: Hvad interesserer personerne i målgruppen sig for? Hvad går de op i? Hvad bruger de gerne deres fritid på? Hvad interesserer dem overhovedet ikke? Osv.
          ▪ Hvad kan personerne i målgruppen lide, hvad hader de, hvad synes de om forskellige ting, hvad tænker de, når de hører forskellige ting? Osv.
○ Henvender mediet sig til bestemte målgrupper?
○ Hvilke personer er brugt i reklamen
○ Viser reklamen personer i bestemte stereotype roller fx:
          ▪ kvinden som ”moderen”, hustruen, sexobjektet…
          ▪ manden som ”faderen”, skaffedyret, den vilde cowboy……
○ Hvilken livsstil har målgruppen? Brug Minervamodellen - klik for uddybning

Reklamemål
○ Behov – målet er at skabe et behov for produktet.
○ Kendskab – Målet er at skabe, øge eller fastholde målgruppens kendskab til et produkt.
○ Holdning: Målet er at påvirke målgruppens holdning til produktet.
○ Handling: Målet er at få målgruppen til at købe produktet.

En reklame kan godt indeholde flere reklamemål. I annoncer er det oftest kendskab eller holdning, som er målet. I tilbudsaviser er primære mål at sørge for, at vi går ned i butikken og køber produkterne – altså handling.

○ AIDA-modellen:
          ▪ A = Attention = Opmærksomhed
          ▪ I = Interest = Interesse
          ▪ D = Desire = Ønske
          ▪ A = Action = Handling

Reklamen skal fange vores opmærksomhed. Dernæst skal den skabe en interesse for produktet, der er så stærk, at interessen bliver til et ønske om at købe det. Endelig skal reklamen meget gerne få os til at foretage en handling – eksempelvis købe produktet fra reklamen, melde os ind i en forening, optage et banklån eller dukke op til en skolefest.

Argumentationskneb
Afsenderen forsøger at få modtageren til at synes det samme som ham selv ved at komme med begrundede synspunkter
○ Autoritetskneb, man forsøger at gøre det mere troværdigt
          ▪ henvise til mennesker, som modtageren opfatter som autoriteter
          ▪ mange andre opfatter produktet som meget positivt og godt
○ Ekspertkneb
          ▪ ægte eksperter udtaler sig, og viser sig måske i reklamen
          ▪ uægte eksperter viser produktet – enhver kan tage en lægekittel på!
          ▪ særlige videnskabelige undersøgelser, forskningsarbejde...
○ Idolkneb
          ▪ ægte idoler viser sig i reklamen fx kendte skuespillere, sportsstjerner...
          ▪ uægte idoler – personer mødes med stor beundring af andre, fordi de bruger produktet!
○ Udbredelseskneb
          ▪ En større mængde mennesker er enige om et eller andet
          ▪ En større mængde mennesker bruger dette produkt
○ Generaliseringskneb
          ▪ man påvirkes til at drage følgeslutninger på et meget løst grundlag
          ▪ fx Marius Madsen har tabt sig 16 kg på mindre end 60 dage ved at bruge ”Slim Life” – Mange får livstruende sygdomme på grund af overvægt!
○ Sandhedspostulat
          ▪ En ubegrundet påstand, der fremstår som en uimodsigelig sandhed

Dramaturgi - opbygning og handling
○ Er der en historie i reklamen? Fortæl den!
○ Sker der en udvikling?
○ Er der en optrapning af en konflikt, klimaks og udtoning?
○ Hvordan er indledningen og afslutningen?
○ Eller har reklamen en helt anden opbygning? Hvilken?

Tekst/Sproglige virkemidler
○ Hvilken funktion har teksten? Slogan? Information? Se side 50

Relevans
○ Er der sammenhæng mellem det der reklameres for, og det der vises i reklamen?
○ Er der et ”skjult” indhold?

Hvad er reklamens tema?
○ Kærlighed, sociale behov, fællesskab med naturen e. lign.
○ Hvor kommer det til udtryk?
○ Hvad er reklamens dominerende stemning?
○ Tales der til fornuften eller følelserne?

VÆLG EN SEKVENS OG GØR REDE FOR DE FILMTEKNISKE/VISUELLE VIRKEMIDLER (side 62 – 68)

Din mening – se side 59 – Perspektivering – se side 59