Episke tekster


Epik (eller episk digtning) betegner skønlitteratur, der er "fortællende", dvs. skildrer et handlingsforløb.


Analysemodel til episke tekster:

Præsentationspunkter
○ Tekstens titel og forfatter
○ Tekstens udgivelsesår
○ Genre

Litterær periode
Find ud af, hvilken litterær periode teksten er skrevet i
○ Hvad var det for en tid (historisk)
○ Hvilke temaer skrev man typisk om?
○ Hvordan skrev man typisk?
○ Hvilke forfattere var kendte i perioden?

Forfatter
○ Biografiske data om hans liv
○ Hans vigtigste udgivelser
○ Hvad han typisk skriver om
○ Hvad der karakteriserer hans måde at skrive på

De biografiske data kan være uvæsentlige, men hans/ hendes liv kan måske give dig et ”spor” du skal følge, når du skal forsøge at beskrive, fortolke og vurdere hans fiktive værk.
Det er altid godt at kende en person!

Kompositionen - Klik for uddybning
Ydre komposition – tekstens krop, hvordan har forfatteren typografisk ordnet teksten?
Indre komposition
          ▪ tredelt tekst – en indledning, en midterdel og en afslutning.
          ▪ dramatiseret tekst – med dette menes: Berettermodellen
          ▪ kronologisk fortalt – fremadskridende handling
          ▪ rammefortælling – start i nutiden – et meget langt flashback – slut i nutiden
          ▪ parallelle forløb – man følger to historier samtidig
          ▪ flashback – flashforwards – kan sagtens komme i glimt i alle kompositioner
                    ▫ flashback – se tilbage på en tidligere handling
                    ▫ flashforwards – se kik ind i fremtiden

Tid
○ Hvilken særlig tidsperiode foregår historien i?
          ▪ ord eller vendinger/ordsprog kan sige noget om tiden
          ▪ optræder autentiske personer eller begivenheder i teksten?
          ▪ tøjmoden, boligens udseende……
          ▪ priser på varer...
          ▪ personers sprog/slang og lignende
○ Har tiden betydning for forståelsen?
○ Er det forfatterens egen tid?
○ Hvor lang tid strækker handlingen sig over?

Miljø
Kan fortælle meget om personerne, det kan være årsag til konflikter!
○ Det fysiske miljø - det sted eller de steder hvor de vigtigste handlinger foregår, den by – den gade – det hus – den stue……...
○ Det sociale miljø - de vigtigste personers sociale tilhørsforhold:
          ▪ er det personer tilhørende "overklassen"
          ▪ er det en typisk middelklasse-familie fra 70`erne
          ▪ er det mennesker fra arbejderklassen……

Personkarakteristik - Klik for uddybning
○ Hvilke personer drejer det sig om
○ Hvem er hovedperson(er)
○ Hvor hører personen til – socialt, familie, venner…
○ Hvad er personen – det gode/ det onde
○ Hvem er de vigtige bipersoner
Karakteriser personerne – ydre og indre karaktertræk
○ Grupper personerne og sæt dem i relation til hinanden
○ Hvilken udvikling sker der med hovedpersonen?

Synsvinkelforhold- Klik for uddybning
○ Indre synsvinkel – fortælleren har adgang til personernes tanker og følelser
          ▪ 1. person – jeg
          ▪ 3. person – han, hun
          ▪ Synsvinklen kan også skifte fra en person til en anden
○ Ydre synsvinkel – fortælleren beskriver personernes reaktioner, han er tilskuer! (objektiv fortæller)
○ Kombineret synsvinkel – her blandes indre og ydre synsvinkel
○ Den alvidende fortællers synsvinkel – ved det hele, fortid, fremtid, hvad der sker i og udenfor personerne!

Fortælleteknik- Klik for uddybning
Hvem har rollen som fortælleren, er der nogen?
○ Åbenlys jeg-fortæller – optræder tydeligt i teksten
○ Skjult fortæller
○ Objektiv fortæller – skildrer hvad der sker uden vurderinger
○ Alvidende fortæller – skildrer hvad der sker, kommenterer, vurderer, ved det hele!
○ Medsyn – læserens oplevelse er meget tæt på situationen, her fortælles oftest i nutid
○ Bagudsyn – læseren er på lang afstand af situationen, fordi det er sket – ofte i datid
○ Beretning
          ▪ scenisk beretning er, når den tid det tager at læse, høre noget, stort set er den samme som varigheden af det der fortælles
          ▪ panoramisk beretning er, når der på kort tid fortælles om en handling der tager meget lang tid.
○ Beskrivelse – det bliver statisk – det er kun en enkelt situation – det er længere beskrivelser af følelser, drømme, tanker, en beskrivelse af det fysiske ydre og det psykiske indre
○ Replik
          ▪ direkte tale - dialog, en samtale mellem mennesker
          ▪ indirekte tale
          ▪ en indre monolog – en persons samtale med sig selv
          ▪ Forfatterkommentar – en belæring - vi bliver belært om, hvordan vi bør tænke/handle – kan være en afsluttende morale- især i eventyr

Sproglige virkemidler - Klik for uddybning
○ Ordforråd
○ Billedsprog
○ Humor – ironi - sarkasme

Tema - Klik for uddybning
○ Hvilke emner er der i teksten, fx fordomme, kærlighed, misrøgt...
○ Hvilke modsætningsforhold er der i teksten?

Forfatterens budskab - Klik for uddybning
○ Forfatterens holdning til emnet eller modsætningsforholdet
○ Hvilken holdning udtrykker forfatteren til de temaer, han har sat på dagsordenen
○ Svar evt. på følgende tre spørgsmål:
          ▪ Sender tekstens titel mig nogle særlige signaler om, hvad forfatterens budskab er?
          ▪ Hvorfor har teksten fået den titel?
          ▪ Hvordan slutter fortællingen og hvorfor har forfatteren valgt netop denne slutning?

Egen vurdering
○ Hvad du synes er godt eller skidt ved denne tekst.
○ Er det nogle særlige levende og indfølende personbeskrivelser eller bemærkelsesværdige malende miljøbeskrivelser?
○ Er temaerne nogle der fanger din opmærksomhed?
○ Er der nogle særlige fortælletekniske og/eller sproglige virkemidler, der gør denne tekst til noget helt specielt, som du ikke glemmer lige med det første?
○ Hvad synes du er godt, skidt, interessant, fascinerende, spændende, tungt eller kedeligt ved denne fiktive prosatekst? Begrund dine vurderinger udfra teksten.

Perspektivering - Klik for uddybning
Sammenlign teksten med:
○ Andre tekster af samme forfatter.
○ Andre tekster i samme genre.
○ Andre tekster med samme temaer.

HUSK! BRUG DIN TEKST – HENVIS TIL DEN – SKRIV VIGTIGE TING I MARGEN – UNDERSTREG NOGET DU SYNES ER VIGTIGT!