Lyrik


Lyrik kan noget som prosa ikke kan!
På kort tid og med få ord kan lyrik sige noget om livet og det at være til! Lyrik rimer på musik!
Ordet lyrik kommer fra det græske ord ”lyra” eller ”lyrikos”, der betyder lyre = et
strengeinstrument.
Vi kan godt kalde digtet for et ”ordmaleri”, hvor ordene er farver i forskellige
nuancer og dermed danner et maleri.
Lyrikeren udtrykker ofte ting til eftertanke, giver en øjebliksoplevelse, vækker
stemninger til live...
Mon ikke lyrikeren håber på at pirre dine sanser, påvirke dine følelser, sætte gang i
fantasien, sætte drømme i svingninger…



Analysemodel til lyrik

HUSK!
Gå tæt på digtet (vær tekstnær)
strofe for strofe
verslinje for verslinje
overvej og diskuter med dig selv, hvad det rent faktisk er, der (måske) står!

Præsentationspunkter
○ Tekstens titel og forfatter
○ Tekstens udgivelsesår
○ Hvilken digtsamling er den fra?

Litterær periode
Find ud af, hvilken litterær periode teksten er skrevet i
○ Hvad var det for en tid (historisk)
○ Hvilke temaer skrev man typisk om?
○ Hvordan skrev man typisk?
○ Hvilke forfattere var kendte i perioden?

Forfatter
○ Biografiske data om hans liv
○ Hans vigtigste udgivelser
○ Hvad han typisk skriver om
○ Hvad der karakteriserer hans måde at skrive på

Genre- Klik for uddybning
○ Lyrisk
○ Episk
○ Knækprosa

Hvad fortælles der om?
○ Læs evt. digtet højt – langsomt og tydeligt med pauser!
○ Giv et resume af digtets historie - du skal ganske kortfattet - og nøgternt sammenfatte digtets allervigtigste hovedpunkter. Du skal ikke komme med dine egne kommentarer endnu!
○ Dialog eller monolog!

Komposition
Ydre komposition (grafiske lag)
          ▪ Strofer
          ▪ Vers
          ▪ Grafisk opstilling
          ▪ Tegnsætning
Indre komposition
          ▪ Er strofeinddelingen en "naturlig", en logisk deling af digtets indhold
          ▪ Kan du inddele i afsnit?
          ▪ Er der en tydelig handling?
          ▪ Er det en tankerefleksion?
          ▪ Er det et stemningsdigt?
          ▪ Er det kronologisk?
          ▪ Er der flashback – “flashforwards”?

Synsvinkel- Klik for uddybning
Ofte udleverer digteren sig selv på godt og ondt, ved at bruge sit eget meget personlige sprog om sine egne personlige erfaringer.

○ Er der en fortæller og hvor er synsvinklen placeret
          ▪ 1. person ental eller flertal - "jeg", "vi", ("man"= mig og mange andre)
          ▪ 2. person ental eller flertal - "du", "I"
          ▪ 3. person ental eller flertal - "han", "hun", "de", ("man" = ikke mig, men andre) eller en navngiven person
○ Hvilke følelser/fornemmelser giver digtets ”jeg” udtryk for?
○ Hvilket problem/oplevelse har digtets ”jeg”?

Personbeskrivelse- Klik for uddybning
○ Beskriv evt. person(er) – ofte er det meget indirekte
○ Se på de modsætninger der evt. er – hvad fortæller de?

Miljø
○ Er den fysiske miljøbeskrivelse medvirkende til at skabe en særlig stemning?
○ Fortæller den fysiske miljøbeskrivelse noget særligt om personer, problemer...

Tid
○ Er der nogle tidstypiske kendetegn, "tidsmarkører"
○ Hvilken historisk tidsperiode (fx hvilket tiår)
○ Hvilken betydning har det for forståelsen af digtet,?

Sproget
Lydlige forhold - Klik for uddybning
          ▪ Enderim – parrim, krydsrim, klamrim
          ▪ Bogstavrim
          ▪ Pauser
Grammatikken
          ▪ Lange/korte sætninger
          ▪ Udeladte led
          ▪ Omvendt ordstilling
Stilen
          ▪ Gentagelser – begynder og slutter flere strofer på samme måde?
          ▪ Almindeligt sprog, fagsprog, nye ord, konstruerede ord, slang?
          ▪ Positive og negative ord! – kontraster
          ▪ Stemningsbeskrivelse – humor, ironi, sarkasme…
Billedsprog - Klik for uddybning
          ▪ Sammenligninger
          ▪ Metaforer
          ▪ Symboler
          ▪ Personificeringer
          ▪ Besjælinger
Symboler - Klik for uddybning

MEN er du i tvivl om der er tale om det ene eller det andet siger du bare: I denne tekst er der en del
billedsprog, og jeg vil komme med et par eksempler og give mit bud på, hvordan jeg fortolker dem.

Tema- Klik for uddybning
○ Hvilket emne handler digtet om?
          ▪ Konflikt
          ▪ Problem

Budskab- Klik for uddybning
○ Digtets mening
○ Hvilke signaler sender titlen?
○ Hvad vil forfatteren fortælle?
○ Hvilken mening har forfatteren?
○ Hvilken holdning har forfatteren?

Din egen vurdering af digtet
○ Dit første indtryk af digtet inden du begyndte at nærlæse det!
○ Hvad er din vurdering af teksten?
○ Din egen personlige mening og oplevelse!
○ Er du fascineret, irriteret, provokeret?

Perspektivering- Klik for uddybning
○ Hvad kan jeg genkende andre steder fra?
○ Andre tekster af samme forfatter eller en anden!
○ Kan jeg sammenligne med noget fra virkeligheden?