Sagprosa


Analysemodel til faktiske tekster

Præsentationspunkter
○ tekstens titel og forfatter
○ hvem er afsenderen, forfatteren (journalist)?
○ hvem er modtagergruppen?
○ hvilket medie formidles teksten i?
○ hvornår er teksten bragt?
hvilken genre indenfor sagprosa? - klik for uddybning
kommunikationsform - klik for uddybning

Målgruppen/ modtageren
○ Er teksten bragt i et særligt medie, der henvender sig til en bestemt målgruppe?
          Fx: et ungdomsblad, et fiskemagasin, et fagblad...?
○ Er teksten placeret i en særlig sektion af fx avisen?
○ Eller vist på et særligt tidspunkt i fx tv – sporten – eftermiddag efter skoletid?
○ Er mediet lokalt, begrænser det modtagergruppen?
○ Anvender afsenderen særligt sprog, der afgrænser målgruppen?
○ Er billeder – opsætning henvendt til en særlig målgruppe?

Layout - klik for uddybning
○ Hvordan er teksten sat op?
○ Hvordan er billeder anbragt?
○ Hvad dominerer layoutet?
○ Hvordan er overskrifterne placeret – har de anderledes typografi?
○ Hvad er blikfang på siden?
○ Hvad med rubrikken – fænger den? – dækker den indholdet?

Tekstens indhold- klik for uddybning
○ Følger teksten nyhedstrekanten?
○ Bruges layoutet optimalt for at få budskabet frem til flest mulige?
○ Hvilke nyhedskriterier rammer teksten?

Tekstens tema
○ Hovedtema – bi- eller sidetemaer
○ Det tekstnære tema
          ▪ specifikt emne: en bestemt trafikulykke i Odense - en bestemt indvandrer er slået ned
          ▪ generelt emne: trafiksikkerheden i byer - volden blandt unge
○ Det eksistentielle tema – forholdet mellem liv og død, gensidig respekt mellem mennesker
○ Sæt evt. temaerne op som modsætningsforhold

Hensigten med teksten?
○ Afsenderens holdning
○ er han neutral og saglig
○ siger han noget mellem linierne, altså et skjult budskab
○ kommer hans synspunkter klart frem
○ Informere og orientere – man oplyser så sandt, ærligt og dækkende som muligt – fx: lærebog, nyhedsartikel, baggrundsartikel, nekrolog...
○ Debattere og vurdere, argumentere – man kommer med personlige meninger med det formål at få modtageren til at skifte mening – Fx: essay, kronik, politisk tale...
○ Fortælle en god historie
○ Vejlede og styre – adfærdsregulerende – man forsøger at påvirke modtageren til at udføre bestemte handlinger, eller ændre handlingsmønsteret. –fx: en lov, reklame, brugsanvisning...

Argumentation
○ Hvordan argumenteres der?
Er argumentationen saglig eller usaglig? - klik for uddybning
Hvilke argumentationskneb bruges - klik for uddybning
Appelformer - klik for uddybning
○ Giv eksempler! – Marker dem i din tekst og læs dem op! – Giv en forklaring!

Hvordan er sproget?
○ Er det neutralt-sagligt?
○ Eller følelses- og holdningspræget?
○ Er det refererende, beskrivende eller forklarende?
○ Bruges der korte eller lange sætninger, mange fremmedord?
Bruges der sproglige billeder eller sammenligninger? - klik for uddybning
○ Giv eksempler! – Marker dem i din tekst og læs dem op! – Giv en forklaring!

Sammenfatning
○ Hvordan passer indhold, sprog, argumentationsform og layout med tekstens hensigt?
○ Er det lykkedes afsenderen at få sit budskab igennem?

Din vurdering
○ Fangede teksten din opmærksomhed? Hvorfor/hvorfor ikke?
○ Hvad er din mening om emnet?
○ Har teksten sammenhæng med virkeligheden?
○ Avisens/mediernes magt både positiv og negativ
○ Paparazzi journalistik!
○ Hvad kan medierne tillade sig? Hvor trækker du grænsen?

Perspektivering
○ Har du læst, set, hørt noget lignende før?
○ Kan du sætte teksten i forbindelse med din egen eller andre menneskers situation i samfundet?
○ Er du enig med journalisten og/eller de personer som refereres i teksten?