Sagprosa
Analysemodel til faktiske tekster Præsentationspunkter ○ tekstens titel og forfatter ○ hvem er afsenderen, forfatteren (journalist)? ○ hvem er modtagergruppen? ○ hvilket medie formidles teksten i? ○ hvornår er teksten bragt? ○ hvilken genre indenfor sagprosa? - klik for uddybning ○ kommunikationsform - klik for uddybning Målgruppen/ modtageren ○ Er teksten bragt i et særligt medie, der henvender sig til en bestemt målgruppe? Fx: et ungdomsblad, et fiskemagasin, et fagblad...? ○ Er teksten placeret i en særlig sektion af fx avisen? ○ Eller vist på et særligt tidspunkt i fx tv – sporten – eftermiddag efter skoletid? ○ Er mediet lokalt, begrænser det modtagergruppen? ○ Anvender afsenderen særligt sprog, der afgrænser målgruppen? ○ Er billeder – opsætning henvendt til en særlig målgruppe? Layout - klik for uddybning ○ Hvordan er teksten sat op? ○ Hvordan er billeder anbragt? ○ Hvad dominerer layoutet? ○ Hvordan er overskrifterne placeret – har de anderledes typografi? ○ Hvad er blikfang på siden? ○ Hvad med rubrikken – fænger den? – dækker den indholdet? Tekstens indhold- klik for uddybning ○ Følger teksten nyhedstrekanten? ○ Bruges layoutet optimalt for at få budskabet frem til flest mulige? ○ Hvilke nyhedskriterier rammer teksten? Tekstens tema ○ Hovedtema – bi- eller sidetemaer ○ Det tekstnære tema ▪ specifikt emne: en bestemt trafikulykke i Odense - en bestemt indvandrer er slået ned ▪ generelt emne: trafiksikkerheden i byer - volden blandt unge ○ Det eksistentielle tema – forholdet mellem liv og død, gensidig respekt mellem mennesker ○ Sæt evt. temaerne op som modsætningsforhold Hensigten med teksten? ○ Afsenderens holdning ○ er han neutral og saglig ○ siger han noget mellem linierne, altså et skjult budskab ○ kommer hans synspunkter klart frem ○ Informere og orientere – man oplyser så sandt, ærligt og dækkende som muligt – fx: lærebog, nyhedsartikel, baggrundsartikel, nekrolog... ○ Debattere og vurdere, argumentere – man kommer med personlige meninger med det formål at få modtageren til at skifte mening – Fx: essay, kronik, politisk tale... ○ Fortælle en god historie ○ Vejlede og styre – adfærdsregulerende – man forsøger at påvirke modtageren til at udføre bestemte handlinger, eller ændre handlingsmønsteret. –fx: en lov, reklame, brugsanvisning... Argumentation ○ Hvordan argumenteres der? ○ Er argumentationen saglig eller usaglig? - klik for uddybning ○ Hvilke argumentationskneb bruges - klik for uddybning ○ Appelformer - klik for uddybning ○ Giv eksempler! – Marker dem i din tekst og læs dem op! – Giv en forklaring! Hvordan er sproget? ○ Er det neutralt-sagligt? ○ Eller følelses- og holdningspræget? ○ Er det refererende, beskrivende eller forklarende? ○ Bruges der korte eller lange sætninger, mange fremmedord? ○ Bruges der sproglige billeder eller sammenligninger? - klik for uddybning ○ Giv eksempler! – Marker dem i din tekst og læs dem op! – Giv en forklaring! Sammenfatning ○ Hvordan passer indhold, sprog, argumentationsform og layout med tekstens hensigt? ○ Er det lykkedes afsenderen at få sit budskab igennem? Din vurdering ○ Fangede teksten din opmærksomhed? Hvorfor/hvorfor ikke? ○ Hvad er din mening om emnet? ○ Har teksten sammenhæng med virkeligheden? ○ Avisens/mediernes magt både positiv og negativ ○ Paparazzi journalistik! ○ Hvad kan medierne tillade sig? Hvor trækker du grænsen? Perspektivering ○ Har du læst, set, hørt noget lignende før? ○ Kan du sætte teksten i forbindelse med din egen eller andre menneskers situation i samfundet? ○ Er du enig med journalisten og/eller de personer som refereres i teksten? |