Film
Analysemodel til film Når du arbejder med film skal du huske også at vælge et afsnit af filmen og analysere de filmtekniske virkemidler. Præsenter filmen ○ Titel ○ Instruktør ○ Filmselskab ○ Præmiereår ○ Vigtigste skuespillere Genre - Klik for uddybning ○ Fiktionsfilm – opdigtet (realistisk, fantastisk) ○ Dokumentarfilm – handler om virkeligheden ○ Faktionsfilm – blanding af opdigt og virkelige hændelser ○ Kortfilm varighed under 15 min. – Spillefilm – Novellefilm varighed 15 – 60 min. ○ Animationsfilm, stumfilm, dogmefilm, propagandafilm, reklamefilm… Komposition ○ Ydre komposition ▪ Hvor lang tid barer filmen? ▪ Intro ▪ Tydelige afsnit ▪ Outro Indre komposition - klik for uddybning ▪ Hvordan er filmen opbygget? ▪ Berettermodellen ▪ Cirkelfortælling - fortællingen slutter næsten, hvor den begynder ▪ Plot-points-modellen ▪ Kronologisk ▪ Flashback ▪ Flash ahead Personkarakteristik - Klik for uddybning ○ Hvem er hovedperson(er) ○ Hvem er biperson(er) ○ Er der en igangsætter, en der foretager sig et el. andet, der sætter handlingen i gang. ○ Ydre kendetegn – alder, udseende... ○ Indre kendetegn – følelser, karakteregenskaber... ○ Samspil med sig selv, familie, venner, job, fritid, miljø... ○ Sker der en udvikling med personen Tid ○ Historisk tid – særlige ord, autentiske personer/begivenheder, tøjmode, biler... ○ Tidløshed – historien kunne lige så godt foregå i dag som for 50 år siden Fysisk miljø – er med til at fortælle om personernes livssituation ○ On location – på stedet uden brug af kulisser ○ Studieoptagelser – kulisser bygget i et atelier/studie Virkemidler ○ Vælg en sekvens - klik for uddybning Undersøg sekvensen for: ○ Billedkomposition: - klik for uddybning ▪ Billedbeskæring ▪ Perspektiv ▪ Lag ○ Filmtekniske virkemidler: - klik for uddybning ▪ Klip ▪ Lys ▪ Lyd ▪ Fortæller ▪ Kamerabevægelser ○ Symbolik: ▪ Farvesymbolik ▪ Symboler ▪ Den tredje dims Tema ○ Grundlæggende emne – krig ○ Grundlæggende konfliktforhold – krig/fred Budskab ○ Hvorfor har man lige valgt denne titel? ○ Hvordan slutter filmen og hvorfor? ▪ Harmonisk slutning ▪ Mørk slutning ▪ Åben slutning ○ Hvad er filmens budskab? Egen vurdering - din personlige mening om teksten ○ Hvad du synes er godt eller skidt ved denne film. ○ Er det nogle særlige levende og indfølende personbeskrivelser eller bemærkelsesværdige malende miljøbeskrivelser? ○ Fanger tema og budskab din opmærksomhed? ○ Er der nogle særlige fortælletekniske og/eller filmtekniske virkemidler, der gør denne tekst til noget helt specielt, som du ikke glemmer lige med det første? ○ Hvad synes du er godt, skidt, interessant, fascinerende, spændende, tungt eller kedeligt ved denne film? Begrund dine vurderinger udfra teksten. Perspektivering - betyder "at sætte i sammenhæng med” ○ Redegør for en sammenhæng imellem den analyserede tekst og den fortid, nutid og fremtid, du er en del af. ○ Sæt fokus på problemfelter, der handler om arbejdsløshed, politik, indvandrere, handicappede, ældreforsorg, samfundsøkonomi, politik, boligforhold, sundhed, uddannelse, kultur, familie, børn, medier osv. ○ Du kan sammenligne filmen med andre film eller tekster du har læst (privat eller i dansktimerne). Det kan være romaner, noveller, digte, malerier, reklamer der handler om samme emne, eller film/tekster, der er filmet/skrevet i samme tidsperiode, som den film du analyserer. ○ Du kan sammenligne med andre film af samme instruktør ○ Du kan prøve at vurdere, om du kan se en sammenhæng mellem forfatterens "virkelige" liv og hans "fiktive" fortælling – det kræver selvfølgelig viden om forfatteren! |