Film


Analysemodel til film

Når du arbejder med film skal du huske også at vælge et afsnit af filmen og analysere de filmtekniske virkemidler.

Præsenter filmen
○ Titel
○ Instruktør
○ Filmselskab
○ Præmiereår
○ Vigtigste skuespillere

Genre - Klik for uddybning
○ Fiktionsfilm – opdigtet (realistisk, fantastisk)
Dokumentarfilm – handler om virkeligheden
○ Faktionsfilm – blanding af opdigt og virkelige hændelser
○ Kortfilm varighed under 15 min. – Spillefilm – Novellefilm varighed 15 – 60 min.
○ Animationsfilm, stumfilm, dogmefilm, propagandafilm, reklamefilm…

Komposition
Ydre komposition
          ▪ Hvor lang tid barer filmen?
          ▪ Intro
          ▪ Tydelige afsnit
          ▪ Outro
Indre komposition - klik for uddybning
          ▪ Hvordan er filmen opbygget?
          ▪ Berettermodellen
          ▪ Cirkelfortælling - fortællingen slutter næsten, hvor den begynder
          ▪ Plot-points-modellen
          ▪ Kronologisk
          ▪ Flashback
          ▪ Flash ahead

Personkarakteristik - Klik for uddybning
○ Hvem er hovedperson(er)
○ Hvem er biperson(er)
○ Er der en igangsætter, en der foretager sig et el. andet, der sætter handlingen i gang.
○ Ydre kendetegn – alder, udseende...
○ Indre kendetegn – følelser, karakteregenskaber...
○ Samspil med sig selv, familie, venner, job, fritid, miljø...
○ Sker der en udvikling med personen

Tid
○ Historisk tid – særlige ord, autentiske personer/begivenheder, tøjmode, biler...
○ Tidløshed – historien kunne lige så godt foregå i dag som for 50 år siden

Fysisk miljø – er med til at fortælle om personernes livssituation
○ On location – på stedet uden brug af kulisser
○ Studieoptagelser – kulisser bygget i et atelier/studie

Virkemidler
Vælg en sekvens - klik for uddybning
Undersøg sekvensen for:
Billedkomposition: - klik for uddybning
          ▪ Billedbeskæring
          ▪ Perspektiv
          ▪ Lag
Filmtekniske virkemidler: - klik for uddybning
          ▪ Klip
          ▪ Lys
          ▪ Lyd
          ▪ Fortæller
          ▪ Kamerabevægelser
Symbolik:
          ▪ Farvesymbolik
          ▪ Symboler
          ▪ Den tredje dims

Tema
○ Grundlæggende emne – krig
○ Grundlæggende konfliktforhold – krig/fred

Budskab
○ Hvorfor har man lige valgt denne titel?
○ Hvordan slutter filmen og hvorfor?
          ▪ Harmonisk slutning
          ▪ Mørk slutning
          ▪ Åben slutning
○ Hvad er filmens budskab?

Egen vurdering - din personlige mening om teksten
○ Hvad du synes er godt eller skidt ved denne film.
○ Er det nogle særlige levende og indfølende personbeskrivelser eller bemærkelsesværdige malende miljøbeskrivelser?
○ Fanger tema og budskab din opmærksomhed?
○ Er der nogle særlige fortælletekniske og/eller filmtekniske virkemidler, der gør denne tekst til noget helt specielt, som du ikke glemmer lige med det første?
○ Hvad synes du er godt, skidt, interessant, fascinerende, spændende, tungt eller kedeligt ved denne film? Begrund dine vurderinger udfra teksten.

Perspektivering - betyder "at sætte i sammenhæng med”
○ Redegør for en sammenhæng imellem den analyserede tekst og den fortid, nutid og fremtid, du er en del af.
○ Sæt fokus på problemfelter, der handler om arbejdsløshed, politik, indvandrere, handicappede, ældreforsorg, samfundsøkonomi, politik, boligforhold, sundhed, uddannelse, kultur, familie, børn, medier osv.
○ Du kan sammenligne filmen med andre film eller tekster du har læst (privat eller i dansktimerne). Det kan være romaner, noveller, digte, malerier, reklamer der handler om samme emne, eller film/tekster, der er filmet/skrevet i samme tidsperiode, som den film du analyserer.
○ Du kan sammenligne med andre film af samme instruktør
○ Du kan prøve at vurdere, om du kan se en sammenhæng mellem forfatterens "virkelige" liv og hans "fiktive" fortælling – det kræver selvfølgelig viden om forfatteren!